

Mehmet SARI / Emekli İlköğretim Müfettişi
Ne demişti Sabahattin Ali:
"İnsan olmak dokunuyor
haysiyetime demiştim ama,
Enstitüleri gördükten sonra,
İnsan olmak onur veriyor bana"
Enstitüde kişilik kazandırıldı bize
Üretici, okuyucu, eleştirici insanlar olduk hepimiz
84 yaşına gelsek bile,
Halâ üretiyor, yetiştiriyoruz.
Çünkü;
1947 yılında gördüğüm Ankara Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü’nün kapısında,
"Üretmeyenin tüketmeye hiç hakkı yoktur" yazıyordu.
Sabahattin Ali, insan olduğundan onur duymuş
Köy Enstitüsünü görünce, yaşayınca,
İyi eğitim onur da kazandırır,
Beceri kazandırmasının yanısıra.
Köy Enstitüleri bazılarına
Onur, gurur verirken
Bazılarının yüreklerine de korku salmış,
"Ağalık düzenimiz bitecek" dedirtmiş,
Örneğin Kinyas Kartal ağaya.
Menderes’e başvurmuş Kinyas ağa
Bu başvuruyla başlayan süreç,
Ne yazık ki Köy Enstitülerinin 1954’te kapatılmasıyla
sona ermiş
Böylece Türk mucizesi yok edilmiş.
Henüz, köyleri aydınlatması bitmeden,
Daha henüz yolun çok başındayken.
Ama Enstitülü Yazarlar etraflarına ışık saçmayı halâ sürdürüyor
O ışık, ağaların da gözlerini karartıyor.
Köy Enstitüleri kapatıldıktan sonraki yıllarda yönetime gelen ağalar,
Ülkemde karanlığı çoğaltmış.
Adaleti, demokrasiyi bitirmiş,
Halkım Atatürk’ü tekrar arar olmuş.


